Fitxa d'activitat

Imatge del Hepatitis_B_virus per l'anunci del curs Del zika al l'hepatitis

Del zika a l’hepatitis

Data
04/05/2016
Hora
16:00
Localització
Facultat de Medicina de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron
Passeig de la Vall d'Hebron, 119-129
08035 Barcelona
Descripció

Inici del taller “Del zika a l’hepatitis: la lluita dels científics contra els virus”, dirigit a professors de ciències de secundària de Catalunya, impartit pel Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) dins la 10ª edició del programa Professors i Ciència de la Fundació Catalunya-La Pedrera.

Curs adreçat a professors de Biologia, Química i Bioinformàtica amb aplicació als cursos Ciències de la Naturalesa de 3r i 4t d’ESO, Biologia de 1r i 2n de Batxillerat. El curs se celebrarà els dimecres 4, 11 i 25 de maig, amb una durada total de 15 hores, compta amb 25 places i té un preu de 36 euros.

Conèixer el cicle biològic dels virus, el seu comportament, les rutes de transmissió i els nous mètodes d’estudi pot generar un coneixement útil al professorat de secundària per transmetre aquesta informació als estudiants que podran traslladar a l’aula mitjançant dos jocs online (Virópolis i Epidemia Virtual), a més del material didàctic teòric.

Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) és una institució del sector públic que promou i desenvolupa la investigació, la innovació i la docència biosanitària de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron. A través de l’excel·lència de la seva recerca identifiquen i apliquen noves solucions als problemes de salut de la societat i contribueixen a estendre-les arreu del món.

Objectius del curs

  • Proporcionar als professors les bases per entendre conceptes bàsics sobre el virus de l’Hepatitis que permetin una visió crítica davant la informació que apareix als mitjans de comunicació, a les xarxes socials i a Internet.
  • Estimular l’interès dels alumnes en la ciència, i en concret en la virologia, i donar eines per estimular el seu esperit crític sobre la informació que reben des dels mitjans de comunicació o xarxes socials.

Continguts:

  • Al curs, explicarem què són els virus i per què les malalties víriques originen dos terços de les consultes mèdiques per processos infecciosos. Ens centrarem en el virus de l’Hepatitis C, que és el que investiguem al laboratori de Malalties Hepàtiques del VHIR.
  • Els investigadors del VHIR oferiran una introducció als conceptes de virologia: els virus d’ARN, els virus d’Hepatitis, i en concret, els virus de l’Hepatitis B i C. S’explicarà el cicle vital, quines són les vies de transmissió, el risc d’infecció segons els hàbits, els nous mètodes d’estudi basats en la seqüenciació massiva per estudiar el virus i quin és l’estat de la recerca en aquesta malaltia.

La gran majoria de les malalties infeccioses emergents són de naturalesa vírica. En conjunt, més de la meitat de les morts per infecció a nivell mundial són causades per virus. Els canvis ecològics i climàtics, que pateix el nostre planeta i la posició geogràfica d’Espanya ens situen en una zona de risc de malalties víriques emergents o reemergents. Segons la OMS, les malalties víriques originen dos terços de les consultes mèdiques per processos infecciosos.

Entre aquests virus, destaquen els virus amb el seu genoma d’ARN o virus d’ADN que passen per una fase d’ARN en el seu cicle de replicació, per l’enorme capacitat que tenen de generar variants. Entre aquests virus es troba el VHC (Virus de l’Hepatitis C) i el VHB (Virus de l’Hepatitis B). Es calcula que el VHC infecta de manera crònica al 2,27% de la població mundial (160 milions de persones), encara que no més del 15% en són conscients. Aquesta prevalença, també es considera  vàlida per Espanya i per Catalunya.

El Virus de l’Hepatitis C és un virus altament variable: l’estudi de virus aïllats d’arreu del món classifica el VHC en 7 genotips (nomenats de l’1 al 7) i 67 subtips (nomenats amb lletra minúscula 1a, 1b, 1c..) i la variabilitat de seqüències dels virus circulants en el sèrum d’un pacient poden arribar al 10% dintre d’un mateix subtip (quasiespècies). Respecte al VHB, es calcula que ha infectat a un terç de la població mundial i que actualment hi ha 240 milions de persones amb la infecció crònica. El fet més destacat de VHB, és que no es cura mai completament.

En ambdós casos, es tracta d’una infecció de llarg termini que progressa envers cirrosi hepàtica i hepatocarcinoma i que en darrera instància pot requerir el trasplantament de fetge, seguint tot un procés que minva greument la qualitat de vida del pacient i el seu entorn. A diferència del que passa amb VHB i VIH, el VHC es curable: es consideren curats aquells pacients VHC+ en que no es detecta RNA del virus en sèrum 24 setmanes després d’haver aturat el tractament anti-VHC (RVS=resposta virològica sostinguda). L’ús de nous tractaments més eficients permet augmentar les taxes de curació, però l’enorme variabilitat que és capaç de generar aquest  virus pot dificultar l’èxit en el tractament a causa de l’aparició de resistències als nous inhibidors.

Materials

Amb els dos jocs i el material didàctic proporcionat, els professors tindran eines per traslladar a l’aula el coneixement sobre aquesta malaltia.

  • Materials didàctics.
    • Presentació en pdf/power point del curs. Material escrit sobre la presentació amb els conceptes més importants.
    • Es durà a terme una pràctica com a complement de les classes de formació teòriques que permetrà veure in situ com es centralitza tota l’analítica de les hepatitis virals i aplicar els coneixements adquirits a fi efecte d’entendre i llegir les analítiques sobre casos d’hepatitis virals i poder traslladar els coneixements a l’aula.
    • Es proporcionaran dos jocs online (Virópolis i Epidemia Virtual), a més del material didàctic teòric. Els dos jocs han estat dissenyats per la Sociedad Española de Virología i el Dr. Josep Quer del VHIR ha participat en la redacció dels continguts dels dos jocs.
  • Sobre Virópolis. L’objectiu general de Viròpolis és que els estudiants de l’últim cicle de secundària i de batxillerat aprenguin què són els virus i les seves diferències amb els bacteris i éssers eucariotes, i que es diverteixin coneixent-ne més sobre els mateixos. Com el joc està en format de joc i és de caràcter competitiu, resultarà atractiu i a llarg termini millorarà la comprensió que la societat en general té sobre aquesta disciplina científica. El joc conté proves objectives d’autoavaluació que aporten als joves informació addicional sobre els aspectes tractats.
  • Sobre Epidemia Virtual. L’objectiu del joc és controlar una sèrie de pandèmies i impedir que aquestes afectin a tota la població. El jugador disposarà de tres vides inicials. Cada vegada que respongui tres preguntes bé consecutivament, tindrà una nova vida, fins a un màxim de 5. El nivell de dispersió del virus es mostrarà amb una barra distribuïda en sectors: brot, epidèmia i pandèmia. Les preguntes tindran un nivell suficientment bàsic com per a no desanimar als jugadors, però també inclourà preguntes de més dificultat.

Valors afegits:

  • Possibilitat de fer visita (gratuïta) al centre amb  un grup d’alumnes durant el curs escolar
  • Assessorament de treballs de recerca i per al professorat durant l’any en curs
  • Assessorament específic per als treballs de recerca: els alumnes i professors tindran accés als investigadors i metges que estan a la primera línia de la recerca mundial.

 

Es donarà un certificat acreditatiu als assistents que hagin anat a totes les sessions del curs.

Més informació i inscripcions

Imatge: VHIR / Professors i Ciència
Imprimeix Imprimeix
Loading Map....
Comparteix l'article